Реформата, свързана с въвеждане на задължителен елемент на медиация: Втори дубъл, ще успее ли този път?

Дългоочакваните изменения в законодателството, свързани с въвеждане на задължителен елемент на медиация вече са публикувани за обществено обсъждане. Периодът за провеждане на обществени консултации е определен от 03.04.2025г. до 05.05.2025г. Очакваме през май да влязат в НС:
„С цел по-бързо и ефективно решаване на правни спорове Министерство на правосъдието предлага провеждане на задължителна информационна среща, на която да се разяснят ползите от решаване на спорове чрез медиация, по 12 групи граждански и търговски дела. На 03.04.2025г. Министерство на правосъдието публикува за обществено обсъждане промени в Гражданския процесуален кодекс и Закона за медиацията, с които се цели повишаване на доверието към медиацията като доброволен способ за решаване на правни спорове. Текстовете са съобразени с Решение №11 от 1 юли 2024 г. на Конституционния съд и съответстват на изискванията на Европейската комисия. С тях се изпълнява и ангажимент на РБългария, заложен в Националния план за възстановяване и устойчивост.
Задължителна информационна среща за процедурата по медиация ще се провежда след преценка на съда по всички брачни спорове, свързани с упражняване на родителските права, местоживеенето на детето, личните отношения с детето и неговата издръжка, определяне на мерки за лични отношения с бабата и дядото, издръжка; възнаграждения или обезщетения при трудови правоотношения; за признаване на уволнението за незаконно и възстановяване на работа; спорове за съсобственост и други семейни, облигационни, вещни и търговски спорове.
  Създава се чл. 140а1 в ГПК : „Медиация Чл. 140а1 . (1) Съдът задължава страните лично да участват в информационна среща за процедура по медиация, когато е предявен иск или до съда е отправено искане за:
1. разпределяне на ползването на съсобствена вещ по чл. 32, ал. 2 от Закона за собствеността;
2. парични вземания, произтичащи от съсобственост по чл. 30, ал. 3 и чл. 31, ал. 2 от Закона за собствеността;
3. делба по чл. 34 от Закона за собствеността – в производството по извършване на делбата;
4. развод по чл. 49 от Семейния кодекс, заедно със задължително съединените искове по чл. 322, ал. 2;
5. разрешаване на спорове относно упражняването на родителските права, местоживеенето на детето, личните отношения с детето и издръжката му по чл. 127, ал. 2 от Семейния кодекс;
6. изменение на мерките, свързани с упражняването на родителските права, местоживеенето на детето, личните отношения с детето и издръжката му по чл. 51, ал. 4 и чл. 59, ал. 9 от Семейния кодекс;
7. разрешаване на разногласия по повод упражняване на родителските права и задължения по чл. 123, ал. 2 от Семейния кодекс;
8. определяне на мерки за лични отношения с бабата и дядото по чл. 128 от Семейния кодекс;
9. издръжка;
10. възнаграждения или обезщетения, произтичащи от трудови правоотношения, както и за признаване на уволнението за незаконно и неговата отмяна и за възстановяване на предишната работа;
11. парично или непарично вземане по граждански спорове, произтичащи от договор, едностранна сделка, непозволено увреждане, неоснователно обогатяване или водене на чужда работа без пълномощие, с цена на иска до 25 000 лв.;
12. парично или непарично вземане по търговски спорове по чл. 365, ал. 1, т. 1, без оглед цената на иска.
(2) Съдът задължава страните в случаите по ал. 1 когато прецени, че спорът е подходящ за препращане към медиация, като съобразява всички обстоятелства, свързани с него, включително когато:
1. между страните са налице трайни отношения;
2. между страните се водят или са водени няколко дела, които имат връзка помежду си;
3. по делото са предявени множество искове или насрещни претенции;
4. разноските за производството може значително да надхвърлят материалния интерес по делото;
5. бързото доброволно разрешаване на спора е в интерес на страните или на детето;
6. основните обстоятелства, от които произтичат претендираните права и възражения, са безспорни;
7. са налице други обстоятелства, които сочат, че спорът е подходящ за медиация.
(3) В случаите по ал. 1 съдът не задължава страните да участват в информационна среща за процедурата по медиация, когато:
1. процедурата по медиация е изключена за съответния вид спор със закон;
2. първото съобщение по делото не е връчено на ответника лично или чрез друго лице в предвидените от закона случаи, освен ако той бъде открит в хода на производството пред първата инстанция;
3. ответникът признае иска;
4. по делото са представени убедителни доказателства за извършено насилие над страна по делото от насрещната страна, за наличието на риск за живота или здравето на детето или за неговия най-добър интерес;
5. участието на страните в информационната среща затруднява разглеждането и решаването на делото в разумен срок;
6. страните не могат да се разпореждат с правото, което е предмет на делото;
7. има други обстоятелства, които насочват към обосновано предположение, че медиацията не би довела до положителен резултат.
 (4) Ако липсват пречки по ал. 3, съдът препраща страните към медиация, когато те преди предявяване на иска са уговорили писмено спорът да бъде разрешен чрез медиация или когато ищецът е поискал това с исковата молба и ответникът се е съгласил с отговора на исковата молба.“
В подбора на делата е отчетена практиката за успешно постигане на споразумения на центровете за спогодби и медиация към Софийския районен съд и Софийския градски съд, окръжните и районните съдилища в Бургас, Варна, Плевен и Велико Търново.
„През последните месеци проведохме работни срещи с представители на ВСС, със съдия Марчева и екипа от съдии и експерти, с които тя работеше, с представители на академичната общност, сред които проф. Анелия Мингова, доц. Камелия Цолова, доц. Анна Станева. Благодаря на всички тях за работата заедно с екипа на Министерство на правосъдието. Успяхме да подготвим текстове, с които да стимулираме използването на медиацията като алтернативен способ за решаване на спорове. Това е още една от мерките за борба с бавното правосъдие“, заяви министър Георгиев.
Информационната среща ще се провежда в съдебните центрове към всеки окръжен съд и е така организирана, че да не забавя по никакъв начин съдебното производство, поясни министърът. В законопроекта се залага и финансов стимул - връщане на 75% от внесената държавна такса на ищеца при одобрение от съда на споразумение, постигнато в резултат на медиация. В момента при одобрена спогодба се връща половината от внесената държавна такса.
Разноските за информационната среща и за процедурата по медиация с обща продължителност до 3 часа, ще се заплащат от бюджета на съда съобразно наредбите, предвидени в Закона за медиацията. Медиаторите към съдебните центрове по медиация, които са преминали конкурс, организиран от ВСС, и специализирано обучение, запазват правата си.
Информационна среща няма да се провежда, ако медиацията е изключена за този вид спорове със закон, при наличие на убедителни доказателства за оказано насилие от страна по делото, ако ответникът признае иска и в други изрично изброени хипотези.“